zondag 21 augustus 2011

Eyeliners

Bij een eyeliner denk je al gauw aan een oogpotlood, maar wist je dat er veel verschillende soorten zijn? Ik vertel jullie welke soorten eyeliners er zijn!

Laat ik beginnen met vloeibare eyeliner! Iets waar iedereen moeite mee heeft in het begin om het aan te brengen. Vloeibare eyeliner zit vaak in een potje met een dopje er op die je er af kunt draaien.
Dit soort eyeliner geeft een heel intens-zwarte kleur. Je kunt hiermee een heel strak en dun lijntje maken. Volgens mij kan niemand dat in een keer. Veel mensen denken of zeggen dat ze dit niet kunnen want dat is te moeilijk. Maar bij deze soort eyeliner is het gewoon een kwestie van oefenen, want je zult er steeds beter in worden. Je leert je ogen "kennen" als het ware en je weet hoe het werkt.
Een mooi eyeliner randje is horizontaal als je je ogen dicht doet en heeft een puntje omhoog.


Je kunt hem ook met de natuurlijke vorm van je oog (de wimperrand) mee laten lopen, dan zit er geen puntje aan:

Ook in vloeibare eyeliner zit verschil. Je hebt waterproof eyeliner, glitter eyeliner maar het grootste verschil zit hem in het kwastje.
De meest precieze is dit type kwastje: gewoon een paar haartjes die (in een puntje) bij elkaar komen.
ik vind dit zelf het makkelijkste type. Je kunt hiermee heel precies werken.

Een ander type is het sponge, je kunt hem zegmaar induwen. Je krijgt hier een wat dikkere lijn bij maar werkt wel makkelijker als je het nog niet zo goed kan.
Vloeibare eyeliner moet je altijd laten drogen omdat het anders afgeeft op je ooglid.

De bekendste eyeliner is oogpotlood. Ik denk niet echt dat je oogpotlood tot een eyeliner kunt noemen maar er zijn veel mensen die een oogpotlood als een eyeliner gebruiken. Toch vind ik het heel anders.
Er zitten super veel nadelen aan een oogpotlood, om maar even te noemen:
- Hij word stomp
- Dan moet je hem helemaal gaan slijpen
- Hij kan letterlijk gaan smelten met warm weer
- Vaak niet waterproof
- Je kunt er niet precies een lijntje mee trekken
- Geen "intensieve" kleur, als je dat wilt word het een dikke lijn.
- Het gaat afgeven



Een oogpotlood gebruik ik alleen onder mijn oog  en met een ooglook of tussen mijn wimpers op de wimperrand:
                                              

Verder gebruik ik het dus bijna nooit als eyeliner omdat ik het lijntje niet strak genoeg vind. Zie je dat stukje wit tussen de eyeliner en de wimperrrand? Dat kun je oplossen door wat ik op de foto hierboven heb gedaan.

Dit is wel ideaal als je niet zo'n zwart (of bruin) lijntje wilt maar iets zachter lijntje. Als je goed oefent zul je hier vast ook wel een dun lijntje mee kunnen zetten. Het is daarvoor wel heel belangrijk dat je vaak slijpt. Het probleem is vaak dat oogpotlood ook niet blijft zitten. Je oogleden zijn vaak vet, het gaat als het ware glijden en dan krijg je een randje boven je oog. Omdat ik weet dat veel van jullie dit probleem wel kennen, zal ik de volgende maand beginnen met een artikel om dit te voorkomen.

Als derde heb je de Gel-eyeliner. Deze eyeliner soort is nog niet zo bekend maar, het is wel fijn. Deze eyeliner in een potje. Je moet het met een kwastje er uithalen en dan aanbrengen.

Mijn eerste geleyeliner wat best hard hoewel mijn nieuwste heel zacht is. er zit dus verschil in substantie. Het is eigenlijk gewoon een dikig zwart goedje waar je heel precies een mooi strak lijntje mee kunt zetten. Dit kun je (als je ogen er niet raar op reageren) ook af en toe in je waterlijn doen net als oogpotlood. Alleen mijn ervaring is dat oogpotlood weg glijd en je dan een opgehoopt restje in je ooghoek krijgt hoewel gelliner lang blijvt zitten.

Ik breng mijn gel eyeliner het liefst met dit kwastje aan:

Hiermee kun je ook goed bepalen welke hoek je moet maken als je een eyeliner af wilt sluiten met een streepje omhoog.

Als laatst kun je ook nog oogschaduw gebruiken als eyeliner. Als je een dun kwastje hebt, kun je die nat maken en die door de oogschaduw heen halen en hiermee een eyeliner lijntje zetten. De kleur is niet heel intens dus je zult dat een paar keer over moeten doen.

Bij deze swatches zie je heel goed het verschil:
V.L.N.R.: vloeibare eyeliner, gekleurde eyeliner,oogpotlood, oogpotlood, gelliner en gelliner.
De gelliner en de vloeibare eyeliners zijn het meest gepigmenteerd (meeste kleur)
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad! Wat voor soort oogpotlood gebruiken jullie?

See you! Wendy

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen