donderdag 13 oktober 2011

Dagroutinge+ontsteking+verzorging



Ik krijg best regelmatig de vraag hoe ik aan mijn egale huid kom. Hoe dat precies komt weet ik niet. Wel kan ik jullie vertellen wat ik allemaal doe om zo goed mogelijk voor mijn huid te zorgen. Vandaar dus een dagroutine en ik vertel wat ik verder nog allemaal doe.

Ooit werd ik opgemaakt in een Douglas (of ICI Paris xl,dat weet ik niet meer). Toen liep er een medewerkster langs en die vroeg eerst welke foundation ik op had dat ik zo'n egale huid had. En toen kwam ze wat dichterbij en zag ze dat dat gewoon mijn eigen huid was. Ik had toen wel foundation op, een zelf gemaakte. Die foundation glombest wel maar dat gaf toen wel een gezonde glow aan mijn gezicht.

Het is echt super belangrijk om je gezicht elke avond schoon te maken. Ik kan dat maar niet vaak genoeg zeggen. Vanaf groep 8 begon ik zelf met reinigen. Ik gebruikte toen en best agressieve reiniger van Granier. Dat is aan de ene kant dus goed voor mijn huid geweest maar aan de andere kant ook niet. Ik heb zelf een vochtarme huid. Ik heb geen droge huid want ik heb wel een genoeg aan talg. Als ik het goed heb word je vochtpercentage in je huid bepaalt door vet. Het wil dus niet meteen zeggen dat als je een vochtarme huid hebt veel water drinken of gebruiken op je gezicht gaat helpen. Wel merk je bijvoorbeeld bij je lippen als je te weinig vocht binnen krijgt. Genoeg water drinken is sowieso belangrijk maar ik denk dat het verder niet zo veel uit maakt voor de conditie van de vochtarme huid.


's ochtends was ik mijn gezicht eigenlijk alleen met water. Eigenlijk kan ik het dan niet echt wassen noemen. Want het gaat gewoon over mijn huid heen, het reinigt niet. Maar ik vind dit vooral fijn om restjes nachtcrème van mijn gezicht af te spoelen en om lekker wakker te worden. Vervolgens gebruik ik een dagcrème. Ik gebruik momenteel niet echt een vaste. Soms gebruik ik een crème van Yves Rocher, soms van De Tuinen en soms van Nutrimetics. Meer doe ik 's ochtends niet. 's Avonds daarin tegen doe ik veel meer.  Eerst natuurlijk reinigen.


Hier gebruik een een lotion voor. Sommige mensen vinden het fijner om een olieachtige reiniger te gebruiken of wat wateriger. Ik vind een lotion fijn. Dit smeer ik helemaal over mijn gezicht heen. Dit was ik er af met water. Vervolgens pak ik nog een beetje. en dat haal ik er af met een wattenschijfje. Dat haalt het vuil echt goed weg. Daarna doe ik wat lotion op een wattenschijfje leg dit even op mijn oog en wrijf de make-up dan van mijn oog af. Dan gebruik ik ook nog 2 of 3 wattenstaafjes om de eyeliner tussen mijn wimpers te verwijderen. Dan gebruik ik dit watertje. Het is een soort van tonic. Hiermee haal je de laatste restjes vuil weg en eventueel een vettig laagje wat je overhoud van de lotion.
Daarna smeer ik mijn gezicht weer in met een nachtcrème. Ik masseer mijn gezicht dan ook meteen goed. Een goede doorbloeding is echt heel belangrijk.

 Als je niet eerst hebt gereinigd heb je ook weinig aan de crème. 's nachts hersteld je huid het meest en die kans wil ik het dus ook vol op geven. Dat kan niet als ik nog allemaal troep op mijn gezicht heb. Bovendien krijg je verstopte poriën of een verstopt traanbuiszakje. Dat laatste heb ik nu al 2 keer gehad. Ik had eyeliner in mijn waterlijn en dat had ik niet goed weg gehaald. Het gevolg is dat het uiteinde van je traanbuisje verstopt raakt. Normaal zijn er bacteriën in je traanbuiszakje maar als het verstopt raakt vermenigvuldigen die en dan krijg je dus een ontsteking. Soms moet dit met antibiotica worden opgelost maar bij mij is het wel weer weg na een paar dagen.



Qua verzorging zijn er nog veel meer dingen die ik voor mijn huid regelmatig doe. Een masker probeer ik zo'n 2x per week te gebruiken. Ik heb best wel wat verschillende dus ik kan dan lekker eentje uitkiezen. Soms stoom ik mijn gezicht ook. Gewoon voor een grondige reiniging van mijn poriën. Scrubben doe ik eigenlijk niet erg vaak. Dat komt vooral doordat de peeling die ik heb, die de huid iets te veel uitdroogt. En de scrub is iets te ruw. Hier ben ik dus nog naar aan het opzoek. Soms gebruik ik face wash. Dit vind ik vooral fijn als mijn gezicht echt super vies is. Bijvoorbeeld door schmink of iets vettigs wat op mijn gezicht is gekomen. Ik gebruik dit niet te vaak omdat ik ook wat te veel uitdroogt. Maar het is altijd beter als douchegel op je gezicht. Wat ik ook erg belangrijk vind als de zon schijnt om mijn huid te beschermen met een UV filter. Een verbrandde huid is nergens voor nodig, niet mooi, pijnlijk en ook nog eens gevaarlijk. De meestvoorkomende vorm van kanker is namelijk huidkanker en dat komt dus door de zon. Je kunt je niet continu insmeren met een zonnebrand als je bijv. alleen 1 uurtje gym hebt maar je kunt wel proberen om je gezicht zoveel mogelijk af te wenden van de zon. Verder vind ik het belangrijk om slechte en chemische ingrediënten te vermijden in de producten die ik gebruik. Ik heb al eerder een artikel geschreven over die chemische ingrediënten en ook over de paraffine verslaving.
Tenslotte smeer ik soms als een masker mijn huid in met een olie. Bijvoorbeeld kokosnoot olie, pure lavendelolie of een andere natuurlijke olie. Dit is erg voedend maar zeker niet voor dagelijks gebruik.
Mensen met kleine poriën hebben vaak ook een egalere huid. Je kunt hier het artikel over poriën lezen.


Misschien dat ik jullie hiermee iets heb geholpen op weg naar een iets egalere huid. Het verschil tussen niet slecht en goed word nog wel eens door elkaar gehaald. Sommige producten zijn slecht voor je, als je het mij vraagt als er paraffine in zit. Sommige producten zijn niet zo slecht voor je. Dat zijn producten zonder paraffine in mijn geval. En dan heb je nog goede producten. En dat zijn de producten die ook echt iets voor je huid kunnen doen. Iets meer toevoegen, de conditie verbeteren en bovendien werken.
Het is nog beter om helemaal geen crème te gebruiken van allerlei dure merken als die merken vol met troep zitten en agressieve middelen.

See you! Wendy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten