maandag 10 oktober 2011

Poriën, openen en sluiten?



Je hoort en leest het vaak: sluit de poriën. Zo zou tonic je poriën bijvoorbeeld sluiten. Bij het artikel over nutrimetics heb ik nog een reactie gekregen van de vrouw van de workshop dat de scrub je poriën WEL sluit. Ik had namelijk geschreven dat dat niet kan. En dat wil ik vandaag eens uitleggen.


Zo'n zie je zo'n plaatje van een perfect gezicht, zoals het plaatje bovenaan. We snappen allemaal hopelijk dat dit alles behalve realistisch is. Dit komt gewoon door fotoshop. Het geeft wel aan dat poriën dus als niet zo mooi worden gezien. Je hebt grote en kleine. Sommige mensen stomen om te zorgen dat de poriën openen.
Maar poriën kunnen dit dus helemaal niet. Hoe zit het dan wel?
Porie-grootte erf je van je ouders (dna).  Het ligt aan je huidtype of je  kleine, normale of grote poriën hebt. Vaak verandert de grote van je poriën niet meer na je puberteit. Ik heb zelf normale poriën denk ik. Niet groot maar ook niet bijna onzichtbaar. Toch heb ik een egale huid.






Wat er gebeurt als je je gezicht stoomt is dat je bloedvaatjes zich uitzetten. Je gezicht word bijvoorbeeld ook rood door dat uitzetten. Door dat die bloedvaatjes zich uitzetten zwelt je huid bijna onopmerkzaam een beetje op. Dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof je poriën zijn verkleind. Een tonic of cleanser irriteert heel lichtjes de wanden van je poriën waardoor ze opzwellen zodat de porie zelf minder zichtbaar wordt, maar in feite zijn ze helemaal niet van grootte veranderd! Zelfs met de beste huidverzorgingsproducten kun je niet langer dan 24 uur de grootte van je poriën verbergen.
aangepaste Bron : beautylab.nl

See you! Wendy

Er zijn heel veel pore minimizing (porie minimaliseer) producten op de markt maar de term 'verkleind je poriën' klopt dus niet. Je poriën worden namelijk niet werkelijk verkleind, alleen door met een bepaalt cremepje te smeren lijkt het wel alsof je poriën zo goed als verdwenen zijn. De meeste pore minimizing producten zijn in de vorm van face primers die je huid zacht en glad maken en je poriën minder zichtbaar. Maar zodra je het spulletje van je gezicht reinigt zijn je poriën gewoon weer zoals daarvoor. Ik heb zelf een make-up basis van Gosh. Ik heb verhalen gehoord dat dit je poriën heel erg verstopt. Dit klopt denk ik wel en daardoor lijken ze ook kleiner. 



Poriën hebben de vorm van een 'V'. Wat wel helpt is daarom exfolieren van je huid. Door te exfolieren (hetzij met een scrub hetzij met een chemische peeling) haal je het bovenste laagje van de 'V' weg waardoor je poriën er kleiner en fijner uit zullen zien. We doen er alles aan om een zo gaaf mogelijke huid te krijgen, maar in feite verander je niets. Jouw porie-grootte is genetisch bepaald en daar kun je niets aan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten