vrijdag 25 november 2011

Budget verzorging


Wat te doen als je niet zoveel geld hebt? Is het echt waar dat je dan minder aan je uiterlijk kan doen? Nee, en ik ga je vertellen hoe jij net zo goed voor je huid kan zorgen als iemand met een hele kast vol beauty producten.


Vaak hebben mensen niet zo veel geld over voor make-up of hebben het geld er gewoon niet voor. Mischien heb je nog geen baantje en alleen maar zakgeld, of mischien vind je alles gewoon te duur. Als je het mij vraagt is het niet waar dat je niet zo goed voor je huid kan zorgen en met make-up bezig kan zijn als je weinig geld hebt. Ik wil jullie hier dus wat ideetjes geven over hoe jij gewoon perfect kunt zorgen voor je huid, mischien nog beter dan iemand die een hele kast vol met verzorgingsspullen bezit.


-Natuurlijk is altijd beter voor je huid. Het is "natuur eigen". Je huid neemt deze ingrediĆ«nten wel op, in tegenstelling tot heel veel cremes, ook al lijkt het dat je huid de cremes opneemt. Ooit hoorde ik een vrouw die zei 'doe niets op je gezicht wat je ook niet zou eten'. Een reinigingsmelk lijkt me niet echt iets om te eten. Het is dus ook niet al te goed voor je gezicht. Ook heb ik gehoord dat een dermatoloog eens zei dat het beste tegen acne gewoon schoonmaken met water is. Vaak strippen facewashes en andere cleansers de huid heel erg. Daardoor wordt de aanmaak van talg alleen maar gestimuleerd.
- De plek waar jij dus moet zijn is in de keuken. Want daar zijn de dingen die je ook eet. Nee, je moet geen hamburgers op je gezicht gaan plakken, denk aan de gezonde dingen. Groente en fruit zijn goed voor je, dat is algemeen bekend, dus ook voor je huid. Je huid reageert vaak ook op je eetpatroon. Als je gezond eet zul je ook een gezondere huid hebben dan iemand die elke dag patat zit te eten. In de keuken kun je erg veel dingen vinden die je kunt gebruiken als gezichtsverzorging. Een van de dingen die je erg veel kunt vinden in je keuken zijn gezichts-, haar- en lichaamsmaskers. Vaak kosten maskers in de winkel 1 a 2 euro per zakje. Je doet hier dan 1 of 2 keer mee. Dus waarom niet iets gebruiken wat je toch al in huis hebt?

Honing is denk ik de meest bekende, goedkoopste en lekkerste masker. Honing werkt echt zo verzachtend! Ik vind het heerlijk om honing op mijn gezicht te smeren en dit lekker 20 minuten in te laten trekken. Honing is best wel druiperig, je zou er dan eventueel wat havermout bij kunnen doen. Een iets duurder masker is het avocado masker, dit kun je zowel voor je haar als voor je gezicht gebruiken. Over dit avocado masker heb ik al eens een DIY geschreven. Ook een fijn masker is een chocolade masker. Dit masker gebruik ik ook bij de workshops die ik geef. Je mengt 1 lepel honing met 1 lepel yoghurt en 1 lepel cacao. Een heerlijk zuiverend, verzachtend masker. En dit kun je dus gewoon opeten! Je huid zal er, denk ik, ook erg van genieten. Dit masker wordt hard na 20 minuten. Je kunt het ook als lichaamsmasker gebruiken maar gebruik dan iets meer yoghurt naar verhouding. Dit moet je niet helemaal op laten drogen want dat voelt echt niet fijn. Misschien weet je zelf nog wel iets te bedenken als masker. Wel eens een masker van ei-geel geprobeert? Misschien werkt appel wel heel goed voor jou huid, wie weet. Ga lekker experimenteren met allerlei groentes en fruit.


Voor het haar heb je natuurlijk ook veel dingen. Mijn lievelings haarmasker is kokosnootolie. Ook daar heb ik al eerder iets over geschreven. Het is echt gewoon mega geweldig voor je haar! Gewoon wat pure kokosolie warm wrijven tussen je handen, in je haar verdelen en na zo'n 30 minuten intrekken uit je haar wassen.

Over op de scrub, scrub is echt geweldig voor een zachte huid. Van de week schreef ik hier al over. Mijn laatste ondekking op natuurlijke middeltjes gebied is de suiker srub. Normaal gebruik ik een kant en klare scrub voor het lichaam. Na de DIY over lippensrub heb ik de lipscrub vervangen voor een scrub zonder kleur stof. Nu kon ik het dus ook voor mijn gezicht gebruiken. En dit is echt geweldig! Scrub je gezicht elke week met een beetje suiker gemengd met olijfolie en je voelt na het scrubben meteen hoe zacht je huid wel niet is. Voor je lichaam vind ik een havermout scrub een aanrader. Dit zijn redelijk grove korrels. Je kunt ze even laten weken in melk en dan gebruiken maar ik gebruik ze liever droog. Wat krijg je daar lekker zachte benen van zeg! Als gezichts serum kon je s'nachts shea butter, kokosnootolie of een andere olie gebruiken. Bijvoorbeeld amandelolie en jojobaolie. Heb je dat allemaal niet? Dan kun je olijfolie gebruiken. Mijn vader heeft z'n hele leven lang exceem en vind olijfolie hier het beste tegen werken. Heb je last van puistjes of littekens? Misschien is het een idee om pure lavendel en/of thea tree olie te kopen. Deze flesjes lijken mischien duur maar je doet er echt een eeuwigheid mee.
Besteed je geld liever aan dit soort producten als aan een goedkope creme van de drogist. Deze cremes kunnen weinig tot niets voor je huid doen, helaas. Komt echt puur door de ingrediƫnten. Elk merk mag hun producten natuurlijk noemen, dit mag gewoon ook al is het niet zo. En niemand die daar wat van zegt.
De laatste tip is om bij de Action langs te gaan. Hier verkopen ze soms verzorgings producten (en dan vooral de haarstylings producten) die van prima kwaliteit zijn maar gewoon een stuk goedkoper dan bij de drogist.

De volgende keer wil ik wat budget make-up tips geven, heb jij hier nog vragen over?
Is er nog iets waarvoor jij graag een goedkoop alternatief zou willen weten?

See you!

2 opmerkingen:

  1. handig ! ik scrub sinds kort elke dag mijn lippen met een suikerklontje of met een tandenborstel ;P en daarna heel goeed insmeren met vaseline of een andere lipbalsem :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. persoonlijk houd is niet van vaseline. je kunt hier lezen waarom niet: http://crazyabout-beauty.blogspot.com/2011/09/gemische-ingredienten-2.html

    BeantwoordenVerwijderen