donderdag 29 december 2011

How to make: Herbal Infusion voor je haar

Herbal infusion, een soort kruiden water haarspoeling voor je haar, dat is wat we vandaag gaan maken! Met de kruiden die ik gekocht heb, en netjes in bakjes verdeelt ga ik nu dan eindelijk laten zien wat je er mee kunt.
Ik had de laatste tijd nogal last van roos en dus een droge hoofdhuid. Ook vielen er meer haren als normaal uit. Op zich is dat niet raar, want dat komt door de seizoenswisseling. Toch zou het mooi zijn als ik er iets tegen kon doen. Toen  ik hiervan hoorde leek het me geweldig. Ik ben altijd 'al in to de aromatherapie en kruiden' geweest. Ik heb er een aantal boekjes over staan en heb vroeger zelfs een weekblad gehad over aromatherapie.
 Toen ik een site had gevonden waar ik alle kruiden op kon bestelling heb ik daar het een en ander gekocht. Alle werkingen van alle kruiden wil ik nog uitgebreider behandelen maar het komt hier op neer.
Lavendel: Stimuleert haargroei, helpt tegen roos en jeukende hoofdhuid
Kliswortel: Stimuleert haargroei en voorkomt hoofdhuid problemen
Kamille: Kalmeert de hoofdhuid en licht blond haar op
Brandnetel: Stimuleert haargroei, helpt tegen roos, reguleert talgafscheiding en zorgt voor glans.
Rozemarijn: Stimuleert haargroei, helpt tegen roos
Salie: Bevordert haargroei, geeft glans en geeft donker haar een intensere kleur.
Het idee van Herbal Infusion is dat je kruiden kookt in water. Je laat de kruiden trekken als een thee (maar dan 30 minuten). Dan zeef je de kruiden er uit voeg je het water toe aan bijvoorbeeld een shampoo of haarmasker. Er zijn namelijk veel merken die zeggen dat er kruiden in de shampoo zitten, maar dit is vaak niet waar en heeft het alleen maar een kruidige geur. Herbal Essence is daar een goed voorbeeld van. Je kunt dus je eigen kruiden toe voegen aan zo'n shampoo. Maar wat ik liever doe is gewoon alleen het kruiden water gebruiken. Hoe kan de kruiden nou zijn werk doen als het meteen weer verstoort wordt door agressieve reinigers die in de shampoo zitten.


Terwijl ik water liet koken in een pan mengde ik alvast alle kruiden door elkaar.
Ik heb overal 1 eetlepel van gebruikt.







Als het water kookt, voeg je alle kruiden toe. Je moet nu het vuur laag zetten en het een half uur laten pruttelen.
Het water wordt als het goed is steeds donkerder van kleur. Na een half uur zeef je de kruiden er uit. Je houd nu alleen het water over.




Dit water kun je in een verstuiver doen, dat leek me makkelijk om in te bewaren.


Het water in de kom kun je meteen gebruiken om je haar mee te spoelen. Het water in het flesje kun je enkele dagen bewaren omdat het gekookt heeft. Je moet dus na 2x douchen weer een nieuw mengsel maken.




Ik heb nu al minder last van een jeukende hoofdhuid en meer glans. Ik vind het heerlijk om te gebruiken. Of het echt werkt kan ik nu nog niet vertellen. Tip: gooi geen losse kruiden in het bad om daar je haar in te weken want het is een rot klus om de kruiden weer uit je haar te wassen. Gebruik dus alleen het kruiden water.

See you, Wendy

1 opmerking:

  1. waow wat een goed idee! ziet er in eerste instantie niet zo goed uit.. maar de uitkomst is cool! PS. Kerst is over, maar ik wil je nog steeds een cadeau geven.. Doe mee met mijn ‘Mystery fashion goodiebag’ giveaway met Monki, Pull & Bear goodies en meer! Nog maar 2 dagen! http://cyliaaaa.blogspot.com/2011/12/giveaway-x-mystery-fashion-goodiebag.html

    BeantwoordenVerwijderen