vrijdag 23 december 2011

Marktplaats


Marktplaats, sommige mensen vinden het maar raar of vertrouwen het niet. Andere vinden het helemaal geweldig. Ik ben die laatste persoon en wil jullie het een en ander over marktplaats vertellen, wat het concept is, wat ik er van vind, waar je voor op moet passen en nog meer tips.
Marktplaats is een immens grote en bekende site geworden. De site stond op nummer 2 populairste sites in 2010. Iedereen heeft denk ik ooit wel van Marktplaats gehoord. Op marktplaats kun je spullen verkopen en kopen. Dat is eigenlijk heel basic en kort wat de site doet. De laatste jaren is het echt enorm groot geworden en hoorde ik zelf op de radio een keer een reclame van Marktplaats. Per dag worden er wel eens 268.000 advertenties geplaatst. Een erg bekende 'zoekterm' is gratis, en wonderbaarlijk genoeg zijn er dan ook nog echt veel resultaten. Je kunt heel makkelijk specifiek zoeken naar iets door op een categorie aan de linkerkant van de site te klikken. Maar ook handig is om een zoekterm in te typen, dit doe ik zelf het meest. Als je graag zeker wilt zijn dat je het product echt krijgt kun je het ook persoonlijk ophalen, je kunt hier ook op zoeken en dan het aantal km instellen dat het maximaal weg mag zijn van jouw woonplaats.


Maar is dat dan niet heel onbetrouwbaar? Eerlijk? ik heb maar een keer een slechte ervaring gehad met marktplaats. Ik heb een keer een ketting van hello kitty gekocht voor 8,50 euro. De foto die bij de advertentie zat was zo van het internet afgeplukt had ik het idee achteraf. Die ketting is nooit aangekomen. Ik heb ook wel eens een onenigheid met iemand gehad via de mail, maar dat moet je echt negeren. Daartegenover heb ik ook weer mensen leren kennen via marktplaats en lekker veel spulletjes verkocht. Ik heb zelf ook veel gekocht via marktplaats aangezien de kledingstijl die ik had niet echt in de winkels te kopen viel. Ik heb toen altijd mijn pakketjes netjes binnen gekregen. Ik vind het erg leuk om zo een beetje te onderhandelen (bij biedingen) en om een hele administratie bij te houden en een soort begrotingsplan (hoe ga je je geld uitgeven en met welk geld?) Ook al was ik me daar in het begin niet eens zo van bewust dat zoiets een naam had. Ik heb zelfs het idee dat economie op school een makkelijker vak is voor mede door mijn ervaring met deze site.
Volgens mij zijn er toch nog erg veel mensen die nog een beetje naar marktplaats kijken als een onbetrouwbare plek. Er zijn ook mensen die het dan absoluut niet vinden kunnen dat je 2de hands kleding koopt. Die kleding, is soms echt nog in prima staat en soms bijna of niet gedragen. En ook nog eens mega goedkoop. Echt op marktplaats shoppen is heerlijk shoppen. Maar denk ook een aan andere dingen die je op marktplaats kunt kopen zoals diensten of spellen die nergens meer te koop zijn in de winkel. De laatste weken ben ik ook weer lekker actief op marktplaats omdat ik erg veel kleding weg ga doen en weer nieuwe kleding heb gekocht. Het nadeel is vooral de tijd die in het maken van de advertenties gaat zitten. Bij elke advertentie weer een tekst en weer een prijs en titel bepalen etc.

Nu wil ik nog wat tips geven voor als je zelf dingen gaat verkopen op marktplaats of gaat kopen
- als je een advertentie maakt, zeg dan onderaan de beschrijving 'en kijk ook even bij mijn andere advertenties' mensen doen dit vaak als je zoiets zegt omdat ze nieuwsgierig worden maar het is ook een gebiedende wijs, alleen ben je je daar niet zo van bewust als je het leest, toch werkt het.
-zorgt dat je elke dag je mail en marktplaats account checkt om te voorkomen dat je een "klant" misloopt
- maak eventueel een apart e-mail adres aan voor je marktplaats zaken want als je <20 advertenties hebt staan wordt je normale mailbox anders 1 grote chaos
-koop alleen dingen waarvan je ziet dat de foto gewoon gemaakt is bij iemand thuis en niet zomaar van internet is geplukt, vraag eventueel of de adverteerder een foto wilt maken
- pas op met buitenlandse verkopers, dit zijn malafide verkopers die vooral computers auto's en dat soort dingen verkopen.
- controleer het email adres en naam van de persoon via Google. Ik heb zo ontdekt dat degene die mij een ketting had verkocht al veel meer mensen had bedrogen
- het is een normale procedure als de klant eerst betaald en het pakketjes dan wordt opgestuurd. Als klant moet je dus maar vertrouwen dat het goed komt maar als het andersom zou zijn zou je adverteerder geen geld krijgen en dat is net zo vervelend toch. Schrik dus niet als ze je vragen om te betalen en dat het pakketje dan wordt verstuurt als het geld over wordt gemaakt.  Meer informatie over het veilig handelen vind je hier.
- maak duidelijke en realistische foto's als je iets gaat verkopen op marktplaats, mensen kijken eerst naar de foto's, dan pas naar de titel,maat,prijs etc.
-op marktplaats kun je ook make-up kopen. Dit kan gebruike make-up zijn maar ook make-up die bijna niet gebruikt is of make-up partijen. Ik heb een keer een KOH nagellakjes op marktplaats gekocht voor 8 euro i.p.v. 15(normale prijs) Zoek maar een beetje en je vind heel leuke dingen.

See you! Wendy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten