dinsdag 17 januari 2012

Do It Yourself: Rozen water

Rozenwater, is het nou echt puur met die aroma's er in of niet? Ik werd nieuwschierig en wilde zelf rozenwater maken en die gaan vergelijken met de rozenwater uit de winkel.


Zoals je op de foto hierboven ziet hangt die roos er een beetje zielig bij. Ik mocht van mijn moeder de rozen hebben waarvan de kopjes hingen. Dat kwam goed uit want ik wilde net zelf rozenwater gaan maken!



Je hebt nodig: 1,5 liter water, een pan, rozenbladeren, een fles waar alles zo in kan, een zeef, filtreerpapier(voor koffiezet apparaat),bak


Terwijl ik 1 liter water in een pan op het vuur zet om te laten gaan koken kun je alvast een fles regelen om alles zo in te doen. Ik heb een liter fles gepakt (van glas) en het papier er vanaf laten weken.


Als het water kookt kun je de rozenbladeren er bij doen. Het werkt eigenlijk net als bij Herban Infusion!. Je laat het nu een half uur pruttelen met het vuur op een hele lage stand.


Na ongeveer een half uur ziet het er zo uit.


De blaadjes moet je er nu uit zeefen. De blaadjes kun je weg gooien.


Er kunnen nog kleine stukjes in het water zitten en die filter je er nog uit. Ik heb gewoon een trechter in de fles gezet met een filtreer papier er in. (koffie filter)


Dit is het resultaat. Van de 1 liter water die ik er in deed is nog een halve liter over, er verdampt dus veel! Daarom moet jij 1,5-2 liter gebruiken als je dit ook wilt gaan doen. Wat me nu al opvalt is de kleur van het water. Dit is niet bepaald kleurloos zoals de rozenwater uit de winkel en ook de geur is heel anders!


See you! Wendy Harthoorn



1 opmerking:

  1. Leuk dat je het zelf gemaakt hebt zeg! Daar had ik nooit over nagedacht.
    *in je tweede zin moet je even "wert" veranderen in "werd" ;)

    BeantwoordenVerwijderen