donderdag 12 januari 2012

How to: ontspannen


De vakantie is al bijna weer een week afgelopen en de meeste van ons zijn al weer een poosje druk bezig. Maar de vakantie zweer moeten we eigenlijk zolang mogelijk vast houden om te kunnen ontspannen. Hoe meer stres hoe slechter de prestaties, en hoe meer ontspannen je bent hoe lekkerder je in je vel zit en dus beter presteert. Vandaag wil ik jullie vertel hoe je kunt ontspannen, maar ook hoe je ontspanning kunt combineren met plichten zoals huiswerk.
Tip1: ga power-nappen! Dit houd in dat je af en toe, overdag, 20 minuten gaat slapen. Overdag heb je veel meer aan je slaap (voor 12 uur s'nachts zowizo) als s'nachts. Daarom is het handig om af en toe even wat extra energie te krijgen door even lekker 20 minuten te slapen. Niet langer en niet korter, want 20 minuten schijnt te perfecte tijd te zijn. Dit is steeds bekender geworden de laatste tijd. Pas natuurlijk wel op dat je geen uren gaat slapen, dan kun je s'nachts niet slapen en is je ritme verstoort.

Tip2: heb een goed ritme. Als je overal een beetje ritme in hebt, heb je veel minder stres door onverwachte dingen. Als je al een chaotische dag planning had, wordt het dan nog erger. Die klap kun je makkelijker opvangen als je gewoon een duidelijk overzicht hebt van alles wat je doet op een dag.

Tip3: ga nagels lakken! Voor nagels lakken heb je veel geduld nodig, en dat is soms net wat je nodig hebt. Even lekker geconcentreerd een uur met je nagels bezig zijn.


Tip4: geef jezelf 1x per week een lekkere manicure of pedicure. Heerlijk om even wat tijd aan te besteden omdat je dat zelf zo snel niet zou doen.

Tip5: als je huiswerk moet maken, zet dan een voetenbadje onder je bureau! Je bent lekker ontspannen door het voetenbatje waar je lekkere oliën in hebt gedaan en tegelijk kun je iets nuttigs doen.

Tip6: ga uitgebreid in bad. Dit zou iedereen die een bad heeft echt 2x per maand moeten doen. Gooi een leuke bruisbal in het bad, olie en schuim doe een maskertje op en ontspan even. ook leuk: een boek lezen in bad, halverwege uit bad en lekker in een schoon bedje het boek uitlezen

Tip7: als je dan in bad zit, hang dan aan de buitenkant van de glazen want (als je douche en bad in een hebt) een samenvatting van de toets die je nog moest leren. In plaats van een boek in bad lezen kun je nu dus leren, en ontspannen!

Tip8: douche wat langer. Ga gewoon echt even genieten van een douche. Kies je favoriete shampoo, douchegel, misschien nog een douchegel, scrub, oliën, bruisballen en noem maar op! extra tip: zet de douchekop zo laag mogelijk en ga in de badkuip zitten (als je douche en bad in 1 hebt). Waarom moeilijk doen en gaan staan als het ook makkelijk kan!

Tip9: zet de douchekop op massage straal en geniet gewoon even van de water massage

Tip10: laat je gemasseerd worden! Dit kan bij een schoonheidspecialist, door iemand in je omgeving maar soms kun je sommige delen van jezelf ook masseren. Denk aan je benen, je nek/schouders, armen en handen.


Tip11: Maak een leuke DIY, bijvoorbeeld een moddermasker, geurstokjes of lippenbalsem. Je doet dan even wat anders als normaal, is leuk om te doen en je hebt er iets aan!
succes met ontspannen!
See you! Wendy Harthoorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten