donderdag 2 februari 2012

Haarverf

   
Ik laat mijn haar nu al ruim een jaar verfen, maar waarom eigenlijk? En wat gebeurt er eigenlijk met je haar? Welke soorten manieren van verfen zijn er en is het nou echt zo slecht?



Voor het verfen en met nieuwe kapsel
Op een dag besefde ik me dat ik wel eens wat anders met mijn haar wilde doen. Ik heb van mezelf blond haar dat redelijk donker is. Ik vond het dof en saai zitten. Al een jaar eerder voor ik me dat bedacht had ik een andere kapsel laten knippen. Van lang licht golvend haar met een scheiding in het midden was ik overgestapt naar een schuine pony, laagjes en dus een scheiding die niet in het midden zit. In het begon zat mijn pony echt verschrikkelijk lelijk. Ik denk dat dit er mee te maken heeft dat het net geknipt is. Het liefst wilde ik extensions in mijn haar zodat ik (nog) langer haar zou hebben. Maar als ik dan extensions nam, wilde ik ook meteen lichtblond haar. Daar begon het dus mee. Ik liet mijn haar verfen bij de kapper in de lichtste kleur blond die ze hadden. Er zaten highlighters doorheen die nog net een tikje lichter waren. Dat lichtblonde haar vond ik een stuk frisser staan! In het begin zag het er nog wel een beetje onnatuurlijk uit maar ik wende snel aan de nieuwe kleur. Over het algemeen zijn de haren van mensen op jongere
leeftijd lichter dan van mensen op oudere leeftijd. Daarom associeren mensen licht haar met jeugdigheid.

in de zon na het verfen (1 jaar later)

de kleur zonder zon goed te zien.




In de verf zit waterstofperoxide, daarmee wordt het haar geverfd. Deze stof is schadelijk maar de hoeveelheid die gebruikt wordt in de verf is niet schadelijk en heeft geen risico's (op volksgezondheid) In haarverf zitten chemicaliën. Klinkt niet heel goed voor je haar. Gelukkig zijn alle ingrediënten verplicht om aan de EU-Richtlijnen te voldoen. Net als bij eten dus. Er is in principe niets waar je je wat dat betreft druk om hoeft te maken. Maar er kan wel een bepaalde stof in zitten waar je allergisch voor bent. Bijvoorbeeld de stof PPD. Je kunt hier een allergie voor opbouwen. Dat betekent dat je al heel lang een verf gebruikt waar het in zit zonder een probleem te hebben maar dan gaat het mis. Handig om te weten: hoe langer de verf blijft zitten hoe slechter de ingrediënten zijn. Er wordt afgeraden om chemische haarverf te gebruiken als je zwanger bent omdat er stoffen in je bloed terecht kunnen komen.


Er zijn 4 soorten haarkleuringen. Permanent, semi-permanent, tijdelijk en natuurlijk.
Permanent
Permanente haarkleuring en blondeercrème of ontkleuringsmiddel bevatten een zuur (meestal waterstofperoxide) en een base (meestal ammonia). Deze zijn apart verpakt. De inhoud van de tube die de pigmenten en de base bevat moet door de gebruiker worden toegevoegd aan het flesje met ontwikkelvloeistof (het zuur). Wanneer dit mengsel op de haren wordt aangebracht ontstaat een chemische reactie die het haar doet opzwellen, waardoor de kleurmoleculen kunnen indringen in het haar, en daar de melanine oplichten en opnemen. Permanente haarkleuring is daadwerkelijk permanent, de kleur is niet uitwasbaar. Na verloop van tijd kan de kleur wel vervagen. Ook kan er vrij snel zogenaamde uitgroei zichtbaar zijn, wanneer aan de haarwortel de natuurlijke haarkleur weer tevoorschijn komt.


Semi-permanent
Semi-permanente haarkleuring bevat kleinere kleurmoleculen dan tijdelijke haarkleuring. Hierdoor kunnen de kleurmoleculen doordringen tot in de haarschacht, waardoor het een aantal wasbeurten (4 tot 5) blijft zitten. Door het vooraf bleken van het haar kan de houdbaarheid van de haarkleur echter wel verlengen. Deze soort haarkleuring bevat geen of nauwelijks ontwikkelvloeistof (meestal peroxide of ammonia), en is daardoor veiliger voor droog of beschadigd haar dan permanente haarkleuring. De semi-permanente kleuring bevat echter vaak wel het giftige bestanddeel P-Phenylenediamine (PPD) of een vergelijkbaar ingrediënt


Tijdelijke haarkleuring
Tijdelijke haarkleuring is over het algemeen verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog, en in diverse vormen: spray, gel, shampoo en schuim. De pigmenten die gebruikt worden voor deze soorten haarkleuring bevatten grote moleculen die niet in de haarschacht kunnen dringen. De kleurdeeltjes blijven op de haar liggen en kunnen eenvoudig met een wasbeurt verwijderd worden. Wanneer het haar uitzonderlijk droog of beschadigd is kan het gebeuren dat de kleurdeeltjes wel tot in de haar doordringen en dat er na het wassen kleur achterblijft.



 

 
Natuurlijke haarkleuring. Henna is een puur natuur verf die absoluut niet schadelijk is voor je haar. Het is zelfs goed voor je haar heb ik gehoord. Het laat je haar er mega gezond uit zien en het wordt dikker. Het is compleet plantaardig, dus niks chemisch er in. Het legt een beschermend laagje om je haar met kleur er in. Henna kan je in verschillende kleuren kopen, voornamelijk rood, bruin of zwart tinten. Het is een stinkend poedertje wat je mixt met kokend water (en eventueel andere ingrediënten, zoals koffie voor een bruinere kleur) en wat je dan smeert op je haar. Je laat het een paar uurtjes zitten, spoelt het er uit, en je haar is meteen glanzender, gezonder en gekleurd.


See you! Wendy



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen