woensdag 8 februari 2012

Samsung WB690 Camera


Een nieuwe camera, misschien nog niet zo geweldig als dat ik had gehoopt maar voor mijn budget heb ik een hele goede camera kunnen vinden! Kijk mee om wat meer te weten te komen over mijn nieuwe camera!
video

Allereerst even een paar gegevens.
Merk:  Samsung
Model: WB690
Resolutie: 12,1 megapixels
Optische zoom: 18x
Lens: 24 mm wijd
Film: HD
Kost: ongeveer 188 euro

Een fout die veel mensen maken is dat ze denken dat hoe hoger de pixels zijn hoe scherpen de foto is. Dit heeft veelmeer te maken met hoe groot de lens is. Hoe groter die is, hoe meer lichtstralen die op kan vangen die weerkaatst worden door het voorwerp, waardoor hij scherp is. Let dus ook op breedte van de lens. Optische zoom zegt iets over hoe ver hij kan inzoomen en hoe helder het beeld dan nog is. Ik heb bijvoorbeeld een camera gezien die 36x Optische zoom had, dat is heel veel. Hiermee kon je naar de andere kant van de winkel een klein bordje op een wasmachine lezen! Maar ook 18x is redelijk hoog en voor mij niet zo heel belangrijk. Ik wil hem voornamelijk gewoon gebruiken voor het maken van product foto's en filmpjes opnemen. Alle filmpjes die ik op mijn youtube kanaal heb geĆ¼pload vanaf het Utrecht shoplog filmpje zijn ook met deze camera gemaakt. Ik wil het liefst ooit een spiegel reflex camera, maar daar heb ik voorlopig nog geen geld voor.

video

Zoals je hier kunt zien kun je zelfs stofdeeltjes zien met deze camera, moet je zien hoe goed hij details op kan nemen. Ik vind het gewoon een hele fijne camera die gewoon goed scherp filmt (na heel veel transporteren etc. beland het natuurlijk minder mooi op youtube) en heldere, duidelijke foto's maakt. Op de camera zit een draai schijfje met verschillende modus-en. Er is bijvoorbeeld een film mode, een Smart auto mode waarbij de situatie herkent wordt door de camera, een modus met verschillende opname functies, een mode waarbij de diafragma waarde kunt aanpassen, een modus waarbij je de sluitertijd kunt aanpassen, een modus waarbij je heel veel dingen handmatig moet instellen, een modus waarbij OIS en DIS tegelijk mogelijk zijn (ik heb eigenlijk geen idee wat dit is..) en tenslotte een scene modus. Bij die laatste kun je bijvoorbeeld aangeven dat je een foto van een sneeuwlandschap wilt maken, of juist van zonsondergang. Hieronder een paar voorbeelden.  Bij voor heb ik de modus niet gebruikt, bij na wel.
voor beauty-shot



na beauty-shot


voor sneeuw-shot

na sneeuw-shot


voor "zon achter voorwerp"

na "zon achter voorwerp"


voor "foto's van documenten"


na "foto's van documenten"

See you! Wendy (sorry voor alle spellings fouten en dat het weer zo laat online staat)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen